niedziela, 7 sierpnia 2011

Ciasto z jabłkami

Post skopiowany ze starego bloga

Witam wszystkich po dłuższej przerwie:) Niestety tak wyszło i już się nie będę nad tym rozwodzić, bo nie ma co.

Może spóźnione, ale najlepsze i najszczersze życzenia Wesołych Świąt przesyłam wszystkim czytelniczkom i czytelnikom (jeśli tacy panowie są obecni).

Kontynuując chciałabym powiedzieć, że w tym roku nie miałam specjalnej weny twórczej jeśli chodzi o kulinarne popisy. Z tego co widziałam to wszystkie blogi są wypełnione, aż po brzegi przepisami na wielkanocne łakocie. Muszę przyznać, że u nas w domu nigdy nie było specjalnie komu piec ciast, stąd nie mamy tradycji takich jak inne rodziny. Być może z tego wynika mój kompletny brak pomysłu i zobojętnienie. Tak czy siak o porannej porze zdecydowałam, że jednak coś słodkiego się przyda i tak powstało najprostsze ciasto z jabłkami, a inspirację zaczerpnęłam z blogu Smitten Kitchen.


Ciasto jest bardzo łatwe i szybkie w przygotowaniu, a dowodem na to jest samo to, że go zrobiłam w świątecznym rozgardiaszu. Nie ma w nim masła, tylko olej więc jest zdrowiej, poza tym jabłka i cynamon, czyli połączenie doskonałe. Myślę, że można by zamienić mąkę zwykłą na tą z pełnego przemiału i dodać orzechy włoskie, migdały lub inne. W originale forma miała komin i była dużo wyższa, ja tak owej nie posiadam więc użyłam zwykłej okrągłej 23cm. Ciasto wyrasta naprawdę wysokie, ale nie wypływa z formy. Z góry uprzedzam piecze się strasznie długo, albo mi się tak wydawało bo się nie mogłam doczekać:) A tak serio to piekło się w sumie prawie 2 h i to z ciągłym przykrywaniem i odkrywaniem folii aluminiowej, która chroniła wierzch przed przypaleniem. Gdy boki były już gotowe to sam środeczek był całkiem surowy, było to strasznie denerwujące, ale muszę powiedzieć, że się opłaciło. Ciasto jest bardzo wilgotne i aromatyczne, przypomina dużą muffinkę, ale jest lepsze. Obok szarlotki to chyba najsmaczniejsze ciasto z jabłkami jakie jadłam. Gorąco polecam!

Ciasto z jabłkami

Zanim podam przepis jedna uwaga, zrobiłam ciasto z 1 + 1/3 porcji, gdyż było go za mało na całą formę.

Składniki:

Ciasto:

2 3/4 szkl mąki

2 szkl cukru (dałam jedną i wystarczyło)

łyżka proszku do pieczenia

szczypta soli

1 szkl oleju rzepakowego

1/4 szkl soku pomarańczowego

4 jaja

2 łyżeczki esencji waniliowej

Nadzienie:

6 jabłek (najlepiej takich miękkich, które za długo leżały w koszyku i nie są juz apetyczne, będą idealne)

łyżka cynamonu

4 łyżki cukru

Przygotowanie:

1. Włącz piekarnik na 1800C .Jabłka obierz i pokrój na kawałki nie za małe, dodaj cynamon i cukier wymieszaj, odstaw miskę na bok.

2. Suche składniki wymieszaj w misce, oddzielnie połącz jajka, olej i sok wymieszaj i wlej do miski z suchymi składnikami, szybko połącz.

3. Połowę masy wylej na dno formy wysmarowanej masłem i wysypaniej mąką, lub kaszą manną, na ciasto rozłóż równomiernie połowę jabłek. Wylej resztę ciasta i rozprowadź na nim pozostałe jabłka. Wstaw do piekarnika i piecz ok 2 h, będzie gotowe jak patyczek włożony w środek wyjdzie suchy.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz